WASPADA Blog ini ada memakai bahasa Sabah, dan kadang-kadang, bahasa Brunei.

10 Julai 2013

Fiqh Istimewa- Puasa Ramadan

Kali ini saya ingin berkongsi sedikit ilmu membabitkan puasa Ramadan, berdasarkan kuliah maghrib yang mengupas kitab Fiqh Manhaji mazhab Syafie yang disampaikan di masjid di tempat saya.

Niat Puasa

Dalam mazhab kita, niat puasa fardu adalah pada malam hari sebelum terbit fajar, dan untuk bulan ramadan niat mesti diulang setiap hari, tidak boleh secara pukal. Ini kerana setiap sehari puasa merupakan ibadah yang berasingan. Melainkan kalau kau berpuasa hari pertama dan hanya berbuka pada malam raya (mana ada orang buat begini).

Perkara Membatalkan Puasa

1. Makan dan Minum dengan sengaja

Andai ada sisa makanan dalam mulut maka mestilah dikeluarkan jangan ditelan. Menelan air liur yang memang di dalam mulut tidak batal puasa walaupun juntra dan banyak. Tidak batal menelan sesuatu cecair yang tidak dapat dibezakan dengan air liurnya (mungkin berlaku selepas berkumur). Batal menelan air liur yang berserta dengan najis seperti darah (andai mulut luka). Tidak batal puasa jika makan secara lupa.

2. Muntah dengan sengaja

Muntah terjeluak secara tidak sengaja tidak membatalkan puasa. Mereka yang Anorexia Bulimia batal puasa. Tertelan sisa muntah yang tersekat di tekak (yuck) selepas termuntah (bukan sengaja aa..) tidak batal puasa.

3. Memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan

Rongga ini membabitkan lubang idung, lubang telinga, rongga halkum, lubang dubur dan qubul. Batal mengorek idung atau telinga sehingga kadar tenggelam kuku. Ini merangkumi semua jenis objek sama ada dari jenis makanan atau bukan.

4. Keluar darah haid, nifas dan wiladah

Batal puasa kalau bulan datang ke riba, walaupun nda lama lagi mau bersungkai.

5. Melakukan persetubuhan

Tidak boleh walaupun laki bini. Andai terbikin, mesti membayar kafarah dengan membebaskan seorang hamba (kalau ada. Ada lah sangat) atau puasa dua bulan berturut-turut atau mengasi makan orang miskin.

6. Gila

Kalau datang gila walaupun sekejap, batal la puasa. Gila di sini bermaksud hilang kesiuman akal bukan gila bola ka, gila talak ka, tergila-gilakan aku ka.

7. Murtad

Keluar Islam. Kalau orang terbabit kembali bertaubat maka mesti mengganti puasanya.

8. Istimna'

Mengeluarkan ayer money dengan sengaja. Kalau mimpi lembap tidak batal.

9. Bersungkai sebelum yakin masuk waktu maghrib

Agak-agak la. Yakin la sangat.

10. Pengsan sepanjang hari

Tidur bukan pengsan. Ia berbeza. Tidur sepanjang hari tidak batal puasa. Tapi berdosa la sebab sengaja nda sembayang.

* Penceramah yang menyampaikan kuliah maghrib ialah Ustaz Haziq lulusan universiti Jordan. Kini mengajar di SK Tuarid Taud Keningau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang melimpas di fikiran.