WASPADA Blog ini ada memakai bahasa Sabah, dan kadang-kadang, bahasa Brunei.

16 Jun 2013

Aku mau belajar Bahasa Arab?

Bestnya belajar bahasa Arab! buleh faham al-Quran, telaah kitab-kitab, boleh enjoy lagu Arab....

STOP!

Enjoy lagu Arab?

Ha......inila yang sering disalah faham dengan masyarakat kita. Kita ingat boleh belajar bahasa Arab melalui lagu-lagu Arab. Sebenarnya, lagu Arab tidak membantu langsung dalam mempelajari Bahasa Arab yang sebenar. Bahkan, hanya dengan belajar bahasa Arab, kita TAKKAN mampu faham percakapan orang-orang Arab, apatah lagi lagu-lagunya.

Kenapa?

Sebab Bahasa Arab yang kita pelajari dengan bersungguh-sungguh di Malaysia ini ialah Bahasa Arab Fushah (Fus.hah) iaitu bahasa Arab baku, dan biasanya untuk belajar al-Quran, kita belajar Bahasa Arab Fushah Turathiyah (klasik) dan untuk komunikasi, biasanya Bahasa Arab Fushah Hadithiyah (moden standard) pula diajarkan.

Lagu Arab?

Lagu Arab yang moden rata-rata menggunakan Bahasa Arab 'Ammi (pasar) Lahjah Masri (Dialek Mesir), yang jauh bezanya dengan bahasa Arab Fushah, ibarat beza Bahasa Melayu dengan Bahasa Dusun! Bezanya merangkumi tatabahasa, kosa kata bahkan sebutan. Contoh yang paling ketara apabila perkataan 'anti' (awak (untuk perempuan)) disebut 'enti'.

Begitu juga sebutan huruf. Huruf jim disebut gim. Masjid disebut Masgid. Jamal disebut Gamal. Huruf qaf pula disebut seperti hamzah, maka terhasillah lagu 'Albi Nadak', yang mana perkataan Qalbi menjadi Albi.

Begitu juga dengan struktur tatabahasa. Kebiasaan bahasa Arab meletakkan adawat as-su'al (kata tanya) di depan, tapi bahasa Arab Masri meletakkannya di belakang. Contoh: متى ذهب إلى مصر  Mataa dzahaba ila misr (Bila dia pergi Mesir) jadi راح مصر إمتا  rah masr imtaa. Tengok, mataa pun jadi imtaa. Dzahaba jadi rah.

Jadi?

Bahasa Arab ammiyah ada banyak lahjah, dan setiap satu mempunyai keunikan. Apabila orang Maghribi (Morocco) berjumpa orang Yaman lalu bertutur dalam bahasa Ammiyah masing-masing, nescaya peninglah kepala mereka sebab masing-masing pun tidak faham. Tidak percaya? cubalah bercakap bahasa Brunei apabila berkomunikasi dengan orang Pattani, atau bercakap bahasa Kelantan dengan encik 'Sultan' Ismail Kiram.

Kesimpulannya, belajarlah bahasa Arab Fushah selaras dengan saranan Imam Hassan Al-Banna. Dengan itu, kita bukan sahaja dapat memahami al-Quran dan Hadis, tetapi juga dapat menulis dengan baik dan berkomunikasi dengan formal.

Daripada dengar lagu Arab yang jiwang dan gelek-gelek tu, baik dengar nasyid dan qasidah Arab. Sudahlah fushah, ada unsur nasihat lagi dan zikir selawat lagi.

Pesanan ikhlas dari aku. Aku tulis Bahasa Melayu pun sengaja kasi salah-salah, suruh orang belajar Bahasa Arab fushah pula. Hahahahaha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Katakan sesuatu yang melimpas di fikiran.